*** Via del Bolo, (125m, 6a+), Mallo Cored, Riglos

Dimecres, 24 de gener de 2024Quan els braços diuen prou és el moment dels Mallos Pequeños. Vana il·lusió, la verticalitat tot i que concentrada en un pany més breu, segueix igual de rabiosa. El Cored s'encarrega de deixar-ho clar. Mallo robust, arrelat amb tanta força que s'alça sense el do de l'esveltesa.Imatge corroborada pel tamany de còdols tan insignes que fins i tot donen nom a la línia, via del Bolo. La referència és inconfusible. Murs engrescadors que et fan tibar i buscar més del que esperàvem. La fórmula funciona. Atlètica i enginyosa, gaudim del plaer simple d’una escalada neta i aèria.Prenem el relleu a un parell de voltors com habitants de les alçades i apurem a fons la visió d'aquest regne veí on l'Aguja Roja és sobirana. Un darrer mur magnífic, de roca gris i tan aspre que gairebé fa fàcil el desplom, confirma que hem encertat de ple amb la via. Fa temps que no visitava el Cored, en tenia ganes. Cada mallo té el seu cel i el d'aquest és tan serè com recordava.Notes d’interès vertical: Vía del Bolo (ressenya Sendero Límite), línia moderna que sap trobar el seu espai al costat de rutes de tall més clàssic mantenint la verticalitat com a protagonista. Va directa i l’encerta, navega amb habilitat per murs de còdols rotunds i breus desploms que ens recorden que a Riglos els braços mai descansen. Bona opció per una jornada en que necessitem fluir.L’any 1955 es va obrir la primera via al Mallo Cored, la Oeste Clàssica, actualment a la seva dreta trobem una de les darreres obertures, la via del Bolo, oberta el juliol de 2012 per l’equip de Sendero Límite (Julio Benedé, Luis Royo, Carlos Budría i Carlos Roy).Via completament equipada (bolts, ponts de roca i un parell de pitons anecdòtics). Llargs difícils els més assegurats, d’alguns bolts pengen cintes que permeten acerar d’aquella manera. Totes les reunions muntades i rapelables. Poc material necessitem, tan sols catorze cintes, estrep opcional.Roca, conglomerat del que no te n’acabes de refiar en conjunt, però prou sanejat per tibar quan toca. Excepte el darrer llarg, de roca gris, adherent i compacta en la resta sempre hi ha algun tram al que li falta solidesa. A destacar la mida d’escàndol de còdols i cantells del primer llarg, en la resta el tamany oscil·la en un rang més ampli que deixa marge fins i tot a passos de finura i equilibri.Grau amb caràcter, atlètiques i tècniques cal aguantar-li el pols a algunes tirades (V+/6a oblig). Compromís baix gràcies al bon equipament i la còmoda logística de l’escalada. Orientació oest, descans de sol al matí.Traçat rotund, força el pas aprofitant bolts i la generositat del còdols en els trams més verticals. Oportuns flanquejos demostren que sap el que es fa alhora de triar la línia més certa. Primer i darrer llarg els més durs i obligats, murs amb passos desplomats i aèria elegància que els fa destacar. Assenyalar per diferent l’atractiu diedre de la segona tirada i l’esveltesa de l’aresta de la quarta. Tot i no tenir-hi niu, és fàcil trobar voltors al coronar l’agulla on hi ha la quarta reunió.Accés, des d’algun dels aparcaments situats a l’entrada del poble de Riglos (enllaç maps), tots ells de pagament (3 euros/dia).Aproximació, anem a la part alta del poble i trenquem a la dreta, el carrer es converteix en pista. Deixem enrere les últimes cases i avancem en direcció est per un marcat camí amb marques de GR (Camino del Cielo) que planeja sobre el poble avançant cap al fons de la vall. En una primera cruïlla anem a la dreta i en la següent a l’esquerra seguint sempre pel camí principal fins arribar a l’alçada de l’Aguja Roja i el Mallo Cored on trobem un trencant que hi puja (fita).Remuntem un lloms de pedres i matolls fins una bifurcació (rètol indicador) on prenem el sender de l’esquerra que ens deixa a la base de la cara sud del Mallo Cored. Voregem cap a l’esquerra i al tombar la cara oest tan sols hem de localitzar el bolo gegant que dóna nom a la via (30min). Un pont de roca i una...

Via OESTE CLASICA al Mallo Cored, Riglos

Dimarts 30 d'agost de 2022Anar a escalar a Riglos sempre em suposa tenir constantment allò que diem, tenir "papallones a l'estómag". La Oeste del Mallo Cored, sempre...

Ascensió al Mallo de Acherito (2.378 m)

El Mallo de Acherito és un dels cims més importants del Pirineu occidental aragonès.  Es troba situat a la Vall d'Ansó, la darrera vall aragonesa dels...

Riglos, Mallo Colorao, via Anorexia

11.04.22  Fa tot just dos anys que haviem d’haver vingut a Riglos per Setmana Santa i la pandèmia ens ho va impedir, i aquest cop sembla que és la meteorologia la que...

Via Paula . Al Mallo Agüero est.

De totes les vies que les pluges d'aquest estiu ens ha deixat escalar en destacaria aquesta pel seu ambient i força elegancia. Va per tot un espero ben maco a l'esquerra...

Fem una ullada fora de Catalunya: Los Mallos de Riglos de Huesca

Los Mallos de Riglos son unas formaciones geológicas consistentes en unas peñas de paredes verticales, llamadas Mallos, situadas en la localidad española de Riglos, en la...

Petrachema i mallo acherito (valle d´ansó)

... pues si la MESA DE LOS TRES REYES fue una maravilla de excursión, hacer esta circular subiendo al PETRACHEMA por la hoya de los ingenieros, coronando después el Mallo...

RIGLOS. MALLO DE ENMEDIO. Via ENDRIJA.

29/05/19. Riglos té bones xemeneies una d’elles és l’Endrija, què havia quedat en l’òvid. La xemeneia fins a la R5 va ser oberta l’any 1960, per J. Vicente, J.A....

PEÑA RUEBA. MALLO LA MORA. Via SANTI SAGASTE.

13/06/18.Després de la pluja d’ahir a donat pas a un fort vent, volíem anar a la vessant est de la Peña Rueba, però està molt exposada al vent, així què fem un canvi...

Via CARA SUR al Mallo de la Canal. Riglos

Dissabte 9 de setembre de 2017Hi han cop que una via, per no se quina raó, se'm travessa i no hi ha manera. Això es el que passa amb la Aguja Roja de Riglos.Tenim pensat anar...

Quinta Chimenea al Mallo Frechín.

Diuen que havia set la xemenèia més difícil de Riglos.Ara ha passat com amb la Ursi al Circo de verano que l'han netejat i cossit a xapes de manera que escaladors més...

Riglos - Mallo Colorado - Via Carla 15/04/2017

Avui ens he aixecat amb molt de vent i un xic de fred, res a veure em ahir, així que escollim una via solejada i que sembla que no li toca tant el vent.El Mallo Colorado és un...

Carla al Mallo Colorao

La Carla és una de les vies més clàssiques del Mallo Colorao. Si volem tenir un primer contact sense massa complicacionse amb Riglos aquesta via és una bona opció. Bona...

Via Mosquitos al Mallo Visera

Un mes després de la primera expedició als Mallos tornem a ser aquí. L’Albert i la Cristina se’n van a la Chopper del Pisón, i jo amb en Ricard anem cap a la Visera amb...

Via Chooper al Mallo Pison

Dies enrera, i després ja d'una primera visita a Riglos, hi tornem amb ganes de més. Tenim unes quantes vies mirades, i és que aquí hi ha un bon munt de...