Roca Melera i Creu de Santos. Cardó

3 de març de 2019Potser és la mística de l'antic desert carmelità, amb les seves ermites disseminades per tota la vall, i unides per una extensa xarxa laberíntica de senders que les comunica... Potser el romanticisme del vell balneari i el pasejar reposat dels estiuejants vuitcentistes  a la recerca de les fonts guaridores amagades pel clos... El cert és que Cardó té per a mi un magnetisme especial, que fa que torni. Ara per buscar una font, una cova, un nou sender; ara per passejar i gaudir de la pau i l'exuberant boscatge, tal i com han fet, abans que jo, pastors, monjos, eremites, bandolers, estiuejants... El poder d'atracció de la vall amagada era i és inevitable.Aquesta ocasió l'objectiu és coronar un potent cingle rocós que domina la vall i l'antic monestir des de ponent: la Roca Melera. Des d'allí pujar al Portell de Murtero, i pel sender que careneja en direcció est, coronar també, una vegada més, la Creu de Santos.Aproximació: Podem deixar el cotxe a l'era que hi ha al davant de la Pallissa, molt prop del Balneari, on s'acaba la carretera asfaltada, estreta i revirada, que ens hi ha portat des de Rasquera (TV 3031). Desnivell: Uns 1500m. acumulatsDificultat: moderada. Compte amb el passamà de cable per sobre el cingle. Es pot evitar baixant per la carretera uns metres més avall i baixant el terraplé fins a les roques despreses, amb marques grogues. Força desnivell acumulat!!Durada: Prop de 7h, comptant parades.Uns 12 km.Itinerari: Sortim a la carretera i avancem uns metres en direcció a Rasquera, davant del punt quilomètric 9, deixem la carretera per l'esquerra i baixem un petit terraplé fins a un muret de pedra que ens separa del cingle. És el vell camí de Benifallet que arribava al balneari. En aquest punt, tallat per un empinat cingle. Un passamà de cable ens ajudarà a superar el pas amb molt de compte. Arribem a una zona de grans blocs de pedra i ja veiem unes marques grogues que indiquen el sender. Salt del FrareCamí de BenifalletPas equipatSender que seguirem fins a una torre elèctrica. Per darrera la torre baixa un sender molt empinat fins al fons del barranc, recentment obert. Sender que suposo que substitueix a un vell corriol que transcorria pel llit del barranc fins a la base del Salt del Frare, a la base del gran cingle, per on baixava el tub d'aigua fins al generador que abastia d'electricitat al balneari, sota l'ermita del Carme. Avui el llit del barranc és impracticable per l'espessor de vegetació que l'envaeix completament.Roca MeleraTorre elèctricaSalt del FrareLlit del Barranc de Sant RocLa botja assenyala el bon temps...El sender remunta per l'altra vessant, fort, i resseguint una petita carena que ens situa a la base de l'espectacular Roca Melera. Les vistes del monestir des d'aquest angle són inèdites i sorprenents, presidides per l'impressionant cingle del salt del frare d'uns 150 metres d'alçada. Roca MeleraEspectacular cingleBalneariEl sender, empinat però net i ample, dóna la volta a la Roca Melera per la seva base, en sentit contrari a les agulles del rellotge, fins a un petit coll, des d'on podem accedir, carenejant cap a l'est, al cim de la Roca Melera, que ens regala una panoràmica impressionant i gens habitual de la vall.Cara est Roca MeleraCim de Roca MeleraVistes des de Roca MeleraRetornem al collet i al sender bó que en direcció sud-oest, i ara planer, ens mena fins a una bifurcació que per la dreta ens portaria a Roca Roja, al Nord, o baixant cap al cardó de Calces. Prenem direcció sud, per l'esquerra i després d'un petit coll el sender comença a pujar fort cap a la punta de Calces, la punta rocosa que ens queda enfront, i que per la seva cara oest, a la base del gran cingle s'amaga la Font de Calces. Més a ponent ressalta també la Punta de l'Agulla. Mirant un altre cop cap a la Roca Melera, em sorprén ara la seva cara sud, on s'intieuxen les boques de la Cova dels Emboscats, sota el cingle rogenc. Ja tinc una altra excusa per tornar...Punta de CalcesPunta de...

Tàrrega a la Roca dels Arcs

La via Tàrrega puja per la zona més tumbada de la Roca dels Arcs, si és que aquesta gran paret en té cap, de zona tumbada... El què si que és, és una escalada molt...

Tarzan a la Roca Llarga de Mu.

Avui el dia prestava per exprimir-lo al màxim, i realment ho he fet, però no escalant. Així que he tornat a fer una d'aquelles vies que ni de lluny et treuen de la zona de...

Diumenge 14/04/24 Roca de Naireda (Berguedà)

Per poder assistir a la excursió és obligatori estar federat Lloc de trobada: a les 6h30' a l'antiga UEC de Barcelona - Gran Via de les Corts Catalanes / ...

Turó de la Creu de Gurb

Avui, novament amb els nens eivissencs, hem fet una excursió matinal per pujar un petit cim, el Turó de la Creu de Gurb. Com el seu nom idica, no és més que...

Via navarro a la roca dels arcs

DISSABTE, 23 DE MARÇ Amb la família volem marxar uns dies de vacances i per no trobar molta gent ho farem els primers dies de Setmana Santa i tornarem quan el gruix de...

Via paral·laxi a la roca dels arcs

DIUMENGE, 17 DE MARÇ Hi ha temporades que no ens apropem a aquesta meravellosa paret que tants records em porta i d'altres que aprofitant una visita es desperta la...

L'enigma de la creu cimera

En molts dels gravats antics de la muntanya de Montserrat es poden observar solitàries creus presidint alguns dels cims.Evidentment en estar exposades als efectes atmosfèrics...

El rey del kanto a la roca dels arcs

DIMECRES, 13 DE MARÇ Aquest dimecres, proposo a la colla anar a Vilanova de Meià, més concretament a la Roca dels Arcs per fer una de les darreres obertures que han...

SAME a la Roca dels Arcs.

Ja se sap que en aquest pany de paret no hi trobem les vies més agraïdes de Vilanova i aquesta no n'és pas l'excepció: trams verticals seguits del corresponent rostoll. No...

Matinal a la roca de les onze hores

DIMECRES, 28 DE FEBRER Aquest dimecres som tres i proposo anar a Sant llorens del Munt ara que ja tenim la B-40 enllestida en el tram fins Terrassa. Fa molt temps que no...

Pigmeos a la roca de les baumes

DIUMENGE, 25 DE FEBRER Tot i tenir-ho ben a prop, la regió de Frares la tenim força oblidada, però aquest diumenge amb la previsió de temps que tenim ha estat el...

El Rey del Kanto a la Roca dels Arcs.

Un nom ben escaient per a qualsevol via de la Roca dels Arcs, hi trobarem tres trams on hi regnen els bons agafadors però també hi ha lloc per les Repúbliques...

Crustipànic, roca dels Ports

Los esquimales reconocen cerca de 30 tonalidades de blanco, desde el pálido azul del hielo hasta el blanco inmaculado de la nieve recién caída. En nuestro país, el...

Via de l'Aina a la Roca Llarga de Mu.

El carnaval s'acaba, les escalades tornen i els virus segueixen. I és que aquest any, quan agafes alguna d'aquestes pestes modernes, costa un ou recuperar-se'n (almenys a mi)....

El Rei del Kanto a la Roca dels Arcs.

I semblava que ja no es podien obrir més vies a la Roca dels Arcs a Vilanova de Meià i, últimament, no són pas poques les que hi han de noves. Avui hem repetit El Rei del...

Tots tenim un Mestre a la Roca Alta.

Hi ha dies de rauxa i dies de seny. Tot i el radiant dia d'avui, el costipat (i malastrugança) que arrossego no m'aconsellava que fos dia de rauxa i, certament, la proposta del...

Nostàlgics a la Roca dels Arcs.

La darrera proposta a la Roca dels Arcs que ha sabut escolar-se fins el cim esquivant la Tàrrega,la Buenas Vibraciones i potser alguna més. Si ens decantem per escalar aquesta...

Via Salvador March a la Roca Llarga

Amb el buche ben entorronat d'aquests dies nadalencs, avui em fet aquesta via històrica.I dic històrica perquè surt en una de les primeres guies d'escalada del nostre...

manifest anti-100 cims: roca bartal

(Opinió personal que us podeu saltar… M’agafo al dret a la llibertat d’expressió i expresar la meva personal opinió, sense afany d’ofendre, però no puc...

Turpial, 6c (A2/6b), 135 m, Roca Alta

No fa gaires dies, fent el cafè amb Juanjo (un dels aperturistes), ens diu que la Turpial és una bona via i que la podem fer sense problemes. No sé jo, però al tio se'l veu...