La Creu de Santos

Ja fa uns anys, el gener de 2015, vam fer un itinerari excursionista per la Serra de Cardó, un llarg recorregut per la serra que passava per onze de les moltes ermites que hi ha escampades per aquestes muntanyes. Avui hem tornat a la Serra de Cardó per fer una nova excursió circular però aquesta vegada passant pel punt culminant de la Serra: la Creu de Santos. Aquest cim, també anomenat Xàquera, es una gran mirador de les Terres de l'Ebre. Des del seu cim hi ha una bona panoràmica del massís del Port i el Delta de l'Ebre.Hem arribat de bon matí a l'antic convent-balneari de Cardó. L'indret irradia una gran tristor. Tots els edificis estan en estat ruïnós, voltats per una tanca d'obra per impedir que els turistes s'aventurin entre els murs que amenacen col·lapse imminent. La planta embotelladora que produïa l'aigua de Cardó també està tancada, de manera que l'indret no és més que un poble fantasma.Hem iniciat la caminada baixant per la carretera fins trobar un cami que puja en direcció a les ruïnes de l'ermita de la Trinitat. Més amunt, hem passat per una altra ermita, la del Sant Àngel, també mig enrunada. Hem deixat enrere les ruïnes i hem seguit pel bosc fins a un  marcat coll, el Portell de Cosp. Per l'altra banda, després de baixar una mica, hem seguit un llarg camí de flanc que ens ha portat fins al refugi de la Font del Teix. Pel camí, poc abans del refugi, hem passat al costat d'alguns teixos realment notables, gairebé mounumentals.El refugi està una mica apartat del camí però ens hi hem acostat per veure'l. És petit però molt comfortable, amb lliteres de fusta, mobiliari i llar de foc. Un magnífic refugi lliure, situat en un autèntic racó de món.Poc més enllà del refugi hem passat per la Font del Teix, una de les poques fonts de la zona que no s'han assecat. El nom de la font li ve d'un gran teix situat al costat mateix que, de ben segur, és multicentenari.El camí segueix pel bosc, ben marcat, fins a un nou centre d'interès: la Cova Llòbrega. És una petita cavitat sense recorregut però alta i situada en un punt panoràmic. Hem recorregut els pocs metres de profunditat de la cova abans de seguir el nostre camí.Després de la cova hem passat a l'altra vessant de la muntanya on, al llarg dels anys, diversos incendis  han fet desaparèixer gairebé tot el bosc i només hi ha matolls i algun arbre aïllat supervivent dels incendis. El camí fa una llarga travessia per aquesta vessant fins arribar al Portell del Bou on enllaça amb una cresta en la direcció del cim.Hem seguit la cresta, per un corriol una mica perdedor, però més endavant hem enllaçat amb un camí més gran i l'hem seguit fins al cim de la Creu de Santos (942 m). Feia un vent fort, de manera que el dron s'ha quedat a la motxilla perquè no era prudent fer-lo volar. Hem menjat una mica mentre gaudíem del gran panorama d'aquest cim, un dels més prominents de Catalunya, abans d'iniciar el retorn.Hem tornat enrere pel mateix camí fins trobar una cruïlla senyalitzada en direcció al balneari. Una forta baixada pel bosc i un tram final de pista ens han retornat al balneari de Cardó, on havíem deixat el cotxe.I, aprofitant que era dijous, hem baixat a Rasquera per gaudir del menú del dia amb paella marinera al restaurant de la benzinera. I aquí teniu el vídeo d'aquesta activitat. Ha estat produït per Edicions JGB i cedit al Blog de Muntanya per als seus seguidors: ÀLBUM DE FOTOS - TRACK ENTRADES RELACIONADES: Camí de les 11 Ermites, 2015 Avencs de la Febró, 2014 VF de la Serra de Mestral, 2001 DOCUMENTACIÓ: Fitxa de l'Institut Cartogràfic de la Creu de SantosTots els cims de Catalunya. Article publicat en el número 939 de la revista Muntanya, del Centre Excursionista de Catalunya.Dia del camí de muntanya a la Serra de Cardó. Article publicat en el numero 257 de la revista Vèrtex PARTICIPANTS: Albert - Joan G. - J. Rafel

Turó de la Creu de Gurb

Avui, novament amb els nens eivissencs, hem fet una excursió matinal per pujar un petit cim, el Turó de la Creu de Gurb. Com el seu nom idica, no és més que...

Geografia i memòria a l'ebre

Serra de Cavalls des de la Mola d'IrtoLes comarques...

L'enigma de la creu cimera

En molts dels gravats antics de la muntanya de Montserrat es poden observar solitàries creus presidint alguns dels cims.Evidentment en estar exposades als efectes atmosfèrics...

Sunset Paradise a la Creu del Codó.

Semblava que l'estiu s'havia acabat però no, la refrescada de la setmana passada va ser un miratge profundament desitjat. Així, que intentem aprofitar la fresca matinal en les...

La creu esvástica de montserrat

Quan Himmler va anar a Montserrat a la recerca del Sant Grial poc pensava que el Santuari comptava a les seves dependències amb una creu gammada amb què potser s'hauria...

Serrat voltor, creu de ferro i gallina pelada

Divendres vespre ens arrugem una mica amb el temps ja que no veiem clar acampar amb les nenes a la zona de la Cerdanya francesa si a la nit hi poden haver tempestes, així que...

Lo Caramull. Serra de Cardó. 100 cims.

23 de juliol de 2022Nou repte "centcimero", aquesta vegada a la Serra de Cardó. Pujant per l'Eix de l'Ebre i a l'alçada del Pont del Llaguter, sempre m'havia critat...

Avui coneixereu : La Font de la Creu de Terme de Fals a Fonollosa

Aquesta Font esta al costat de la Creu de Terme  en la carretera BV-3012, en la barriada de la Creu de Fals en el Terme Municipal de Fonollosa. És una font d’aigua de xarxa...

La Creu de Santos 22/01/2022 Ahir dissabte vam pujar a la Creu de Santos (Rasquera). Una caminada molt bonica, amb unes vistes precioses i...

213. VF de la Roca de la Creu (Ribes de Freser)

LA VIA FERRADALa VF del Roca de la Creu (K2/3) és la primera via ferrada de la Vall de Ribes. Va ser inaugurada l’any 2017 i fou impulsada pel Consell Comarcal...

Creu de Santos (942 m)

Dissabte 8 de maig de 2021Sostre comarcalHora de sortida: 2/4 de set del matí.  Ubicació: Comarca de la Ribera d’Ebre.  Temps aproximat: 6 h (10,8 km) ...

Tossal de Viamà. Serra del Boix.

2020, "annus horribilis", serà recordat com l'any de la gran pandèmia, i potser a partir d'ara ja res serà com abans... Qui ho havia de dir! Malgrat tot, un any que vaig...

Cova d'en Cantero. Els Ports.

1 de maig de 2019Sense cap mena de dubte una de les troballes memorables d’aquest any ha estat la visita a una cova de la Mola de Catí que ni tant sols surt als mapes: Cova...

Teixeda de Cosp. Cardó

14 de març de 2019 L'itinerari que us presento, un altre cop a Cardó, ens porta a visitar una raconada espectacular: la Teixeda de Cosp. Un bosc d'unes 5,8 ha. de...

Roca Melera i Creu de Santos. Cardó

3 de març de 2019Potser és la mística de l'antic desert carmelità, amb les seves ermites disseminades per tota la vall, i unides per una extensa xarxa laberíntica de...

Cims de la Serra de Llaberia

11 de novembre de 2018Aquesta vegada pugem fins a la Ribera d’Ebre, al poblet de Llaberia, per conèixer una mica millor la preciosa serra que l’envolta i a la que li dóna...