Via ferrada Morral del Melo. Montsià

6 de desembre de 2020La serra del Montsià ens ofereix un gran ventall de possibilitats per gaudir-la des de diferents àmbits del muntanyisme. Avui us deixo una proposta diferent: pujar al Montsià per una via ferrada, la Saturnino Sanchís Escuín, situada al Morral del Melo, conegut en el món de l'escalada com la Paret del Diedre; al vessant litoral de la serra i al terme d'Alcanar.Un peciós traçat de via, que remunta la vertical paret del Diedre per la dreta. 150 metres de recorregut, qualificada de dificultat K3, en una escala de l'1 al 6, per tant entre moderada i difícil, i equipada per Joan Chaparro "Chapi".Aprofito l'aproximació i el retorn per visitar ubicacions emblemàtiques de la serra, en un recorregut circular.Morral del Melo, paret del Diedre.Donades les característiques de la ruta, només es pot fer amb material específic per a fer ferrades: casc, arnés, disipadors, guants... i per suposat els coneixements per a progressar en aquests tipus de vies. És per això que la qualifico de molt difícil per als muntanyencs en general, encara que podríem dir que és moderada per a la gent del món de l'escalada. Per al meu gust li manca més protecció en els trams verticals, amb molts metres de cable solts. Però el traçat i les vistes, impressionants.Aproximació: Des del km 1069 aproximadament de la N340, un camí esfaltat remunta cap a la serra el línia recta, és el camí de Codonyol. Creua el barranc en una forta corba a la dreta i a la següent bifurcació prenem el camí de l'esquerra, que pels pins de Manolo, i amb el barranc de Codonyol a l'esquerra va remuntant cap al corral de la "Gossera", donant la volta en el sentit de les agulles del rellotge a la Mola Piluca. Davant mateix del vell corral, a un apartador a la dreta deixem el cotxe.Dificultat: Molt difícil. Cal equipament de ferrada i nocions de progressió.Desnivell: Uns 1400m.  acumulatsDurada: 4h 30’ comptant parades. Uns 7 km.Itinerari: Des de davant del corral, seguim recte la pista que puja al coll de Mola Piluca. Abans de una bifurcació trobem l'entrada a una finca a l'esquerra, barrada per una cadena entre una yucca monumental i una olivera. Entrem a la finca i pugem pel camí que la travessa de cara a la serra i remuntant bancals. El camí es transforma en sendera que en sortir de la finca conreada, en pocs metres, ens deixa a la bifurcació de la Campana i la Ferrada. Corral GosseraEntrada al sender de la Campana. Cingle Roig i ForadadaAnem per l'esquerra mantenint l'alçada per un corriol perdedor. Creuem el barranquet del Cingle Roig de Cameta, que s'aixeca imponent a la nostra dreta. Als seus peus es distingeixen les restes d'una vella corralissa. Sempre mantenint l'alçada seguim avantçant en direcció sud, per damunt dels darrers bancals de les finques conreades que ens queden per sota, a l'esquerra.Fa anys, quan la Gossera feia la funció de corral de bous, hi havia molts senders que sortint del mateix corral pujaven a la serra en diferents direccions. Una d'aquestes pujava directament des del corral a la bassa de Montero i al racó del Melo. Avui, els propietaris de les finques d'aquesta raconada han tancat el pas i per accedir a la bassa s'ha de fer per aquest corriol que us descric... i jo em pregunto: es poden tallar camins ancestrals de la serra, per molt propietari que siguis?? Sembla ser que si, per alguns està tot permés.Cingle Roig de CametaCorral de la GosseraTorno al corriol que aviat em deixa al llit del barranquet que remunta al racó , i pel sender ens deixa a la Bassa de Montero. Abans remunto uns metres el llit del barranc per visitar el vell povet del Barquero. També tunejat pel propietari de la finca... sense comentaris!Povet del BarqueroDes de la Bassa de Montero ja puc veure l'imponent Morral del Melo, des d'un angle on ja es dibuixa el traçat de la ferrada.Bassa de MonteroPer la dreta del Morral, traçat de la ferradaBaixo cap al Racó del Melo, una gran raconada abancalada de la serra, en altres temps força treballada com demostra l'existència de nombroses casetes...

Vía ferrada sergi (roies de pinyana).

Descripció de la ruta; ens apropem a terres aragoneses a la zona de les Roies de Pinyana, on trobarem diverses vies ferrades de diferent dificultat. Després d'un any sense fer...

Via extramurs al morral de penarroja

DIUMENGE, 17 DE DESEMBRE Volem aprofitar els darrers dies abans que comencin les restriccions en aquesta paret, per tant decidim tornar a baixar a Tivissa per fer una via...

Via mariano al morral de penarroja

DIMECRES , 29 DE NOVEMBRE Feia molt temps que no venia per Tivissa i la Trobada del Cavall Bernat m'ha permès tornar a tastar aquest calcari tan especial. La veritat que...

Lo Morral de Falset. 100 cims

26 de juliol de 2023  Als contraforts del nord de la Serra de Llaberia, s'aixequen les Muntanyes, les Soleies i la Serra de les Quimeres, suaus turons coronats...

Via ferrada cuevas de cañart (terol).

Descripció de la ruta; via ferrada curta i de nivell baix (K2), on possiblement trobarem més complicat el retorn des del final de la via, fins arribar de nou a la pista...

Via ferrada castellote (terol).

Descripció de la ruta; es tracta d'una via ferrada curta (30 minuts), i fàcil (no superior a K2), molt ben equipada, i amb unes bones vistes de l'entorn on es troba. La via...

Via ferrada mas de pau i (terol).

Descripció de la ruta; via ferrada situada als afores de la població de Fuentespalda, una vila i municipi de la comarca del Matarranya, a la província de Terol (Aragó). En...

Via ferrada torreta dels moros (terol).

Descripció de la ruta; via ferrada fàcil (K2), situada als afores de la població de Fuentespalda, una vila i municipi de la comarca del Matarranya, a la província de Terol...

Via ferrada de la Roca Dreta

La Roca Dreta és una via ferrada curta i fàcil, apta per a la iniciació en les tècniques ferratistes, fins i tot per a nens. A més, està molt a prop de...

Via ferrada de Fort Queyras

Avui hem iniciat una nova sèrie d'activitats als Alps. L'objectiu és recórrer algunes etapes del GR5, el camí de gran recorregut dels Alps Francesos. Aquest...

Via Ferrada Cubilillo Os Fils, Riglos

Avui ens hem desplaçat a terres aragoneses, on demà tenim programada una ascensió a la Vall d'Ansó. Hem d'anar a dormir al refugi de Linza però hem...

Avui destaquem : La Font de can Morral del riu d’Abrera

La Font de can Morral del riu està sota la masia de Can Morral del Riu, des del camí dels horts de la casa, en una zona amb plataners, en Abrera. La masia de Can Morral del...

Via ferrada de les Baumes Corcades

Han passat 15 anys des de la darrera vegada que vam fer la via ferrada de les Baumes Corcades. Tot i que és una activitat curta i a prop de casa, mai havíem...

Via ferrada de les Venes de Rojalons

La via ferrada de les Venes de Rojalons és una de els més singulars que hem fet. A més dels passos normals de la majoria de les ferrades: murs,...

Piz Boé, ferrada Cesare Piazzetta

Després de la ferrada de les Trinxeres, l'endemà toca provar-ne una de difícil: la Cesare Piazzetta al Piz Boé. Ja sabem que pels escaladors no hi ha ferrades difícils,...

Via ferrada de la serra de les canals

Avui hem fet una via ferrada molt interessant i bonica. La ferrada de la serra de les canals, que fa relativament poc que s'ha equipat, i que val la pena de fer per...

El Forat de Bóixols i la ferrada Naireda

Aquesta vegada hem reprès la nostra antiga afició pels barrancs amb el descens del Forat de Bóixols, un barranc curt però intens, que ja vam recórrer l'any 2008 i és...

Via ferrada dels Patacons

Ja feia temps que volia fer aquesta ferrata, equipada recentment i d'una gran categoria pel seu traçat imaginatiu, la seguretat de les seves instal·lacions i la bellesa de...

VIA FERRADA DE SACS (Benasque)

Situada aigües amunt del riu Ésera, en uns cingles del marge dret que queden just enfront de la rotonda que marca la desviació a Cerler del riu Ésera. Per accedir cal que...

Via ferrada de la cala del molí

Fa pocs mesos que ja vaig venir a fer la ferrada, però davant d'aquesta nova proposta que hem fan els companys no puc evitar d'afegir-me, aquests darrers dies està fent molta...

Via ferrada de la Cascada de Fanes

Una nova jornada de transició, després de l'ascensió ahir del Sorapis. Avui havíem de baixar del refugi San Marco i pujar al refugi Son Forca, des d'on demà farem una nova...

Via Ferrada de la Cala del Molí

Només fa dos mesos que vam venir a fer aquesta via ferrada i ja hi hem tornat, avui en sessió de tarda, aprofitant que en aquesta època de l'any hi ha llum fins a molt tard....

Via ferrada de Penyaflor

5.05.19  El primer diumenge de maig, la colla de “ferrateros” anem a fer una via que puja a una muntanya amb un nom molt adient per aquesta època primaveral: la...

Via Ferrada de la Cala del Molí

La via ferrada de la Cala del Molí és una de les més estètiques que tenim a prop. Recórrer la via ferrada veient el mar i voltats de gavines és una experiència...

Via ferrada de Calcena

Com és ja tradicional, hem organitzat una sortida nadalenca per als dies compresos entre Cap d'Any i Reis. Aquesta vegada volem fer una travessia de muntanya per la serra del...

Via ferrada del Sorrosal

La via ferrada de la Cascada del Sorrosal té un traçat força singular i, malgrat l'espectacularitat d'alguns dels seus passos, no és gaire difícil. Avui hem vingut  a...

Via ferrada de la Foradada del Toscar

Aprofitant els darrer cap de setmana d'agost hem programat una sortida als Pirineus per fer algunes ascensions. Avui tocava fer el desplaçament fins a la zona del Néouvielle...

Vía Ferrata Peña del Morral K2 (Graus, Huesca)

Vía Ferrata Peña del Morral es un recorrido alternativo que asciende a la espectacular cima que domina el pueblo pintoresco de Graus donde además de una vista de 360º hay un...