La Quar, Monestir de la Portella i Serrat de Sant Isidre (1.117 m)

Dimarts 4 d’abril de 2023Hora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarca del Berguedà.  Temps aproximat: 6 h (13,6 km)  Desnivell: 630 m (acumulat)  Dificultat (1): Mitjana.Programa: Sortirem a l’hora esmentada i anirem en direcció a Manresa. Seguirem per la C-16 fins a Gironella, on girarem a la dreta i agafarem la C-62. Entre els punts quilomètrics 25 i 26 de la C-62, entre Prats de Lluçanès i Gironella, prenem la BV-4346 en direcció a Sant Maurici de la Quar on hi arribem en cinc quilòmetres.  Itinerari: Sant Maurici de la Quar (861 m). La Quar és un municipi de masos disseminats: «la Quar» malgrat que és l’oficial, des de sempre se l’ha anomenat «la Cor». A Sant Maurici hi ha l’església parroquial, la rectoria, el cementiri i l’hostal-ajuntament. Hi passa el GR 4 que seguirem fins al coll de Jovell. La carretera per la que hem arribat continua fins a la Portella. La seguirem dos-cents metres i la deixarem al primer revolt per una pista a mà esquerra. Cent-cinquanta metres més munt, quan gira a l’esquerra continuarem recte fins a l’alçada d’un estanyol. A partir d’aquí seguirem una rasa rocallosa i ampla fins a Colltinyós, a tocar de la carretera. I continuant per un sender ben fressat, creuarem el pavimentat camí d’accés a la Baumeta i, poc més amunt, després de faldejar pel Serrat de Sant Isidre, per un grau, ens enfilarem sobre un carener pel que hi discorre una pista. La seguirem a mà dreta. Pel camí podrem visualitzar el santuari de la Quar encimbellat dalt de la mola. Justament la carena fa de partió d’aigües amb la de Merlès. La pista ens mena fins un coll.Coll de Canes (970 m). Cruïlla de camins. Hi arriba una pista i en parteix un sender pel que baixaríem al Pla de la Quar. Nosaltres continuarem a l’esquerra, pel GR. Ben aviat arribarem Coll Jovell, on retrobarem la carretera de la Portella, al peu de la mola del santuari. L’accés es fa per una pista pavimentada que la revolta per ponent. Santa Maria de la Quar (1.062 m). Encinglerat dalt d’una mola rocallosa, el santuari marià de la Quar es una bona talaia sobre la vall de Merlès, el Berguedà i alguns cims pirinencs.Documentat d’ençà el segle IX en l’acta de consagració de la catedral d’Urgell amb el nom «d’Illa Corre», tot i que la datació d’aquest document és objecte de controvèrsia entre els entesos. A partir del segle XI passà a dependre de Sant Pere de la Portella. Del primitiu edifici reedificat en època baix-romànica solament en resta algun vestigi. Baixarem per la mateixa pista encimentada per on hem pujat. Al Collet de la Sorra, just abans d’un revolt, la deixarem per un corriol, senyalitzat amb una fita, que baixa a mà dreta. El darrer tram farem drecera (fites) fins al coll (NNW). Coll de Gavatx (964 m). No acabarem d’arribar-hi ben bé. Uns metres abans sortirem sobre una pista que agafarem a mà esquerra davallant pel Bac dels Monjos, a mitja alçada entre els serrats de Gualter, Rodó i Llarg i el rec de Coll de Gavatx. Poc abans que s’acabi, la deixarem a mà dreta per un corriol pel que baixarem a una de paral·lela. Per aquesta segona pista continuarem davallant fins a la que parteix de Fuïves tot seguint la riera de la Portella, i la seguirem a la dreta en baixada, per visitar la Font de l’Abat. Desfarem el camí a la font i, pista amunt, sortirem a la carretera de Sant Maurici per la que accedirem al monestir.Sant Pere de la Portella (802 m). Ruïnes d’una antiga abadia benedictina de la que solament es conserva en bon estat l’església originària del s. XI, refeta el XII. Inicialment fou coneguda com Sant Pere de Frontanyà. Guifré I i la seva mare Doda, de la nissaga «Saportella», precursors de la Baronia de la Portella, n’haurien sigut els impulsors sota la protecció d’Oliba, llavors comte de Berga i més tard abat. La primera notícia documental es troba en una donació efectuada per aquest l’any 997. L’època de bonança econòmica es va allargar fins la...

El Pati Vertical. Sant Fruitós de Bages.

Avui el temps era rúfol i no animava per anar a escalar a les parets, així que hem optat per anar al rocòdrom que fa poc s'ha obert en un polígon industrial de Sant Fruitós...

Cara Est de la Portella Petita.

Nosaltres hem fet la Via del Ràpel apurant les últimes llums d'una tarda curta baixant d'agulles.La Normal també l'hem fet i només hi resta un espit un xic abans...

Pedró del Tubau des de Sant Jaume de Frontanya.

Ruta feta el 04/02/2024. Descripció de la ruta.El Pedró del Tubau, de 1.543 metres,  és el cim culminant dels Rasos del Tubau, petita serralada prepirenaica situada...

Eroles, Sant Adrià i Claramunt

var Latitud_sortida = 42.173220; var Longitud_sortida = 0.816259; var Mapa_defecte = 'ICC'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Escletxa del moro  o cova de sant jeroni

Barranco de la Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni en Montserrat De nuevo una aventura Montserratina combinando diferentes actividades montañeras barranquismo, escalada y...

Escletxa del Moro o Cova de Sant Jeroni

L'Escletxa del Moro és un indret singular de Montserat. Es tracta d'una cavitat dintre d'una gran fisura entre roques, al peu de la Paret de l'Aeri. Tot i que...

Aresta del Violí a la Miranda de Sant Benet.

Molt guapa via en el seu grau, amb una pedra de primera divisió i un traçat súper xulo. Fins l'any 2013 es trobava equipada amb parabolts i és considerava una escalada de...

GR3: Àger - Sant Esteve de la Sarga

Avui hem fet la que podríem considerar l'etapa reina d'aquesta temporada del GR. L'etapa d'avui ens ha portat a saltar el Montsec per un dels passos més alts,...

Gavà- La Carrerada- Sant Climent- Gavà.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Vertical.Altimetria del dia d'avui.La idea inicial d'avui era agafar la bicicleta (ja ho teníem tot preparat), però veient el vent fort...

Camí Ral de Sant Boi de Llobregat (289 m)

Dimarts 30 de gener de 2024MatinalHora de sortida: Vuit del matí.  Ubicació: Comarca del Baix Llobregat.  Temps aproximat: 3 h 15 min (6,5 km)  Desnivell:...

Pump track a sant pere de vilamajor

Ja tenim una nova instal.lació de Pumt track al Valles Oriental i molt aprop de casa meva ... a SANT PERE DE VILAMAJOR i més concretament a la urbanització de CAN...

La porta dels somnis al serrat dels monjos

DISSABTE, 13 DE GENER Aquesta setmana per imperatiu familiar em toca sortir el dissabte i donat que les temperatures encara son baixes, escollim quedar-nos per la zona,...

Via privilegi al serrat dels monjos

DIUMENGE, 07 DE GENER Avui s'acaben les Festes, però encara tinc les darreres comandes a servir com a “Patge Reial”, per tant avui tan sols puc fer una matinal....

Off road sant celoni a cardedeu

MOTOS: BMW F 650 GS / HONDA HRF 450 /YAMAHA T700 TENERÉCurt tram de conexió entre CArdedeu amb Sant Celoni amb dos trams interesant, un curt però tènic i un segón, la pista...

Off road vallgorguina a coll de sant benet

MOTOS: BMW F 650 GS /HOND HRF 450 /YAMAHA T700 TENEREPreciosa ruta circular fàcil sortint de Vallgoruina i trepitjant del MONTNEGRE !!!Sortim de Vallgorguina, i més...