El berguedà profund: el camí dels afraus – bonner – pont cabradís – molí d’en güell

Dissabte, 21 d’agost de 2021L’altre dia em vaig trobar amb en Guillem Quer de Gósol netejant el camí de Josa a Tuixent. Ell es dedica a recuperar i netejar camins de muntanya, sempre he sentit una gran admiració per la tasca que està fent. Fem petar la xerrada i em recomana que vagi al camí de les Fraus. Em falta temps per anar-hi.Feners és un petit poble de l’Alt Berguedà per on passa el Camí dels Bons homes (GR 107) i constitueix un racó salvatge d’una bellesa sublim. Segurament l’indret més conegut és el Pont Cabradís que constitueix un pont natural on el riu ha excavat un pas natural – túnel d’uns 50 metres de llargària. Si no us fa por l’aigua freda el podeu travessar nedant. Descrivim la ruta a la inversa tot reconèixer que és millor fer-la en el sentit oposat ja que acabem amb dos quilòmetres de pista avorrida i en pujada, mentre que de l’altra forma acabem pel camí dels Afraus deixant un bon regust de boca.CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES: Valoració: Recorregut molt interessant que ens permet descobrir encisadores raconades de l'Alt Berguedà. La visita del pont Cabradís es optativa.Dificultat: Moderada. Encara que cal tenir present que baixar al pont Cabradís exigeix fer anar unes cordes per anar amb més seguretat.Desnivell: 670 metresTemps: 4 hores Distància: 12 kmItinerari circularDescripció de l’itinerari: Agafem la carretera B-400 a Gósol i en el km 20 ens trobem amb el trencall a Feners, es tracta d’una petita agrupació de cases de camp amb un nucli poc definit. Acabem l’asfalt, després del petit nucli, i aparquem en una esplanada a la dreta (0,4 km de Feners). Remuntem 75 m fins un trencall a la dreta, en pujada, on trobem un cartell indicatiu. Anem a la dreta.4 min Deixem el GR 107 que ens abandona per l’esquerra. Hi ha forces bifurcacions però les ratlles i les creus ens indiquen la dirección correcta. Anem entre boscúria, sense poder fruir gaire del paisatge que ens envolta. Anem pujant de forma constant.En Guillem ens recomana descendir a visitar el Castellfraumir però tristament en el passem. La baixada al Castell està situada en el punt més alt de la nostra travessa, en un coll amb una panorámica supeerba sobre ei Serrat de la Palla sobre Vilacireres i la serra de Busa al migdia. (53 min).1 h 24 min El camí fa un revolt i sortim a la pista que ens duu a Bonner que resta a uns dos-cents metres. Nosaltres preferir anar a la dreta.1 h 35 min Coll de Castellar. Pal indicador cap al pont Cabradís. Anem a l’esquerra. Aviat deixem el camí carreter – fita – i agafem un corriol fitat i amb marques de color blau. 1 h 47 min Ens trobem una corda que ens ajuda a descendir un primer pas on cal parar compte. Hi ha força preses per agafar-se però de baixada no les veiem gaire bé. Anem trobant nous trams equipats però no són tan exigents.Un corriol marxa a l’esquerra abans de baixar per una canal dreta. Segons ens han indicat marxa cap a Bonner però nosaltres no el seguim ja que ens queda en el sentit contrari del nostre recorregut. Bifurcacions de camins. Anem a l’esquerra. A la dreta aniríem a l’altra boca del pont.2 h 10 min Font del Roureque naix a la base d’un arbre monumental. Passat el patimoll trobem un sender que puja del molí de la Corriu. Continuem recte. Estem caminant per sobre del pont Cabradís. Poc després hem de començar a baixar. Hi ha algún flanqueig un xic exposat i en el tram final trobem uns metres desprotegits de terra i es pot lliscar amb facilitat. En el tram final tornem a trobar una cadena.2 h 24 min Boca sud del pont Cabradís. Des de dins es pot veure l’entrada de llum de l’altre costat del Pont. Ara hem de reprendre la pujada costeruda pel mateix camí.3 h 10 Min Tornem a estar al coll de Castellar. Anem seguint la pista que ara davalla.3 h 26 min Molí de Gúell, amb un pont sobre el riu Aigua de Valls. Continuem per la pista ascendent.3 h 37 min Pista a Moripol. Anem a la dreta.3 h 48 min Túnel de l’Avi4 h Aparcament on hem deixat el vehicle i hem començat l’excursió.Per...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

Avenc d’en pasant

Avenc d’en Pasant (-31 m) Es una sima que se encuentra localizada en el Macizo del Garraf, en el municipio de Begues aunque nosotros accederemos por Sitges al Avenc d’en...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

GR3: Molí de Tartareu - Àger

Amb aquesta etapa, el GR3 arriba a les primeres estribacions del Prepirineu, saltant la Serra de Montclús a través del Port d'Àger (908 m).  Hem passat...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

Btt-el pont del diable i la torre fossada.

Descripció de la ruta; el track descriu l'itinerari sortint des del Prat de Llobregat, però es pot fer des de qualsevol dels pobles que hi ha vora el riu. En el nostre cas...

GR3: Balaguer - Molí de Tartareu

Una etapa més, la trentena, del GR3. Aquesta vegada hem sortit dels afores de Balaguer i hem arribat al Molí de Tartareu, poc abans d'arribar al poble del...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Via Ponent a la Paret del Pont de Roca.

Te una segona tirada de placa i fissura molt guapa, la resta no ens ha acabat de fer el pes. Si la tornéssim a fer o ho haguéssim sabut hauríem escalat només el primer llarg...

Pel cap de pont de seros (tossal de ventafarines)

Dins dels actes commemoratius del 2N (Dos de novembre de 1937, data del funests bombardeig de la ciutat de Lleida) el Grup de Memòria Històrica del Centre Excursionista de...

El pont tibeta de canalda

Al peu del poble de Canalda hi ha una bella série de barrancs (el Salt de la Perdiu o d'Urdell i de Canalda) on es va amagar un emboscat (un jove que no volia anar a la...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...

Fem Safareig: El Safareig del Molí de Baix de Les Escaules

A prop del Molí de Baix de les Escaules, esta sobre una canal paral-lel a la Muga, un antic Safareig ven conservat. Va estar utilitzat per rentar la roba fins a la segona...

Avui destaquem : La Font del Güell de Gurb

La Font del Güell esta en la parròquia de Sant Andreu de Gurb, a 1500 metres per pista asfaltada de la carretera BV-4601, punt quilomètric 2’600 en el municipi de Gurb....

Avui destaquem : La Font d’en Pagès de Celrà

La Font d’en Pagès la seva  deu es troba a la muntanya del Congost, a uns 300 metres al NO de l’actual font. Anys en rere brollava uns 12 litres d’aigua per hora....

La Travesura al Molí de Brotons.

Darrerament els escaladors més inquiets del Moianès s'han fotut un fart de pencar per enllestir un grapat d'itineraris d'això que ara n'anomenen "Trad": escalades d'una...

Arbres – Plataners de la Font d’en Tomàs d’Avinyó

La Font d’El Tomàs esta 150 m al nord de l’antiga casa d’El Tomàs. Es troba en un indret envoltat de taules i bancs de pedra, per anar-hi a passar una estona o...

Torrent del puig (vall d’en bas).

Descripció de la ruta; gorgs i salts d'aigua en estat pur, és el que trobarem en el torrent de Puig, un petit curs d'aigua que pertany a la conca del Fluvià. La ruta no gaire...