Els Tres Turons de Barcelona. 100 cims

21 de febrer de 2024Aquesta vegada el repte dels 100 cims de la FEEC em porta a fer una proposta diferent, al mig d'una gran ciutat, i de passada a practicar una nova modalitat: senderisme urbà. L’objectiu és fer el Turó del Carmel, entre els barris del Carmel, Gràcia, la Teixonera, el Coll i Guinardó de Barcelona, i ja posats a fer, cercant per wikiloc vaig trobar algunes interessants propostes que conviden a fer Els Tres Turons urbans que s’han quedat com a illes de muntanya dins de l'expansió de la gran ciutat. Turó del CarmelPer tant el repte és servit: La Creueta del Coll, El Turó del Carmel i el de la Rovira. Muntanya urbana! de camí també visito alguna que altra joia arquitectònica de les moltes que acull Barcelona. Som-hi!Aproximació: Des de qualsevol punt de Barcelona, sortir a la parada de metro de Penitents, de la línia 3.Dificultat: fàcilDesnivell: 232m. positius i 345m. negatius.Durada: 7,7km. Unes 2h 30'.Itinerari: Creuo l'avinguda de Vallcarca i pel costat de l'escola Pare Poveda accedeixo al carrer del Baró de la Barre i a les escales del carrer Morell. Un cop al carrer Montornès trenco a la dreta i en suau pujada arribo a l'encreuament amb el carrer Cardedeu que segueixo uns metres per l'esquerra fins al carrer Castellterçol que segueixo ara per la dreta.Just abans del poliesportiu de la Creueta del Coll, entro per l'esquerra al passatge de Manlleu, passant de l'asfalt al camí de terra del primer dels turons. Uns metres més endavant prenc un sender a la dreta que remunta fins al gran esvoranc de terreny que acull el Parc de la Creueta del Coll, aprofitant una vella pedrera de la ciutat. Una larga tanca de fusta limita l'empinada cinglera que envolta el parc. Només cal seguir el sender paral·lel a la tanca que en sentit horari em portarà fins a la Creueta del Coll, el punt més elevat del turó, amb 246m. d'alçada. Una gran creu marca aquest punt que esdevé un magnífic mirador de la part alta de Barcelona. Ben a prop, per ponent, s'aixeca Collserola coronada pel Tibidabo.Parada línia 3 PenitentsCollserola i TibidaboTuró de la Creueta del CollParc de la Creueta del CollCim Creueta del CollSkyline des de la CreuetaTuró del Carmel des de la Creueta del CollPer l'altre costat del turó baixo als carrers de Morató , Taradell i Lorda que em deixaran al Passeig de la Mare de Déu del Coll que seguiré uns metres per la dreta en baixada fins a trencar per l'esquerra pel carrer del Santuari fins al final. Al cantó de la dreta s'aixeca el Santuari de la Mare de Déu del Coll, una església del vell municipi de Gràcia, abans d'annexionar-se a Barcelona. Conserva el campanar i la nau central del romànic del segle XI.Ara per la dreta cal seguir el Camí del Portell, deixant dalt a l'esquerra l'escola Virolai. Pocs metres més endavant i també a l'esquerra deixo la preciosa casa pairal de Can Mora. Un edifici protegit com a bé cultural d'interès local, va ser temps endarrere propietat d'un alcalde de Sabadell, que el va cedir a la ciutat per fer una escola per a nens discapacitats i en l'actualitat acull una residència de gent gran.Una metres més endavant arribo al mirador de Joan Sales, on el dens bosc de pins tapa la vista del Parc Güell que està als seus peus.Per l'esquerra cal creuar un camí barrat per un cadenat, i prendre el sender que puja, molt descarnat per l'esquerra, resseguint una tanca, fins al capdamunt del segon turó de la jornada.El Turó del Carmel, de 266m. forma part del repte dels 100 cims de la FEEC. Un turó repelat amb algunes lloses de roca configuren el cim des d'on es domina una panoràmica excel·lent de tota la ciutat. Curiosament està ple de turistes estrangers, absolutament abduïts pels mòbils fent intenses sessions de postureig a cop de selfies... Acostumat com estic a la solitud i la pau de la muntanya, s'em fa ben estranya aquesta experiència.Santuari de la Mare de Déu del CollVallcarca i Turó del PutxetCan MoraMirador de Joan SalesCim del Turó del CarmelTuró de la Rovira des del Turó del CarmelPel sender que baixa per...

Avenc dels tres tombs

Avenc dels Tres Tombs (-22 m) El Avenc dels Tres Tombs está localizado en el municipio de Sitges en el macizo del Garraf es una interesante pero breve sima que no nos requiere...

Avenc dels Tres Tombs

Avui hem visitat un avenc, petit però ben interessant, en el massís del Garraf. L'avenc dels Tres Tombs està a la zona del Campgràs, un altiplà on hi ha una...

Pico marboré i els tres pics de la cascada

Ara fa més o menys dos anys estàvem conduint direcció el Pirineu aragonès per tancar la temporada d'esquí de muntanya sense un destí clar. Dins el cotxe érem en Dani, en...

Via "Els tres pollets"

La darrera via oberta a sota el Santuari de Corbera, a la paret del torrent de Tagast, es la via dels tres pollets, dedicada als tres joves escaladors, l'Alejandro,...

Pels turons de marsaskala

Tenía altres plans però el vehicle sembla que es volia resistir, així que he hagut d'improvisar un pla B que volta pels turons que envolten Marsaskala. Generalment en la part...

Arbres – Els tres Eucaliptus de El Bruc

Els tres Eucaliptus que ens referim, estant en un costat d’una plaça i a la vegada es aparcament a prop de l’Església de El Bruc. Són amb branques molt allargades cap a...

Els tres pobles de Els Estels del Sud

Un ruta de muntanya en solitari és quelcom més que una activitat física en un entorn més o menys bonic i atractiu. Al llarg de les diferents etapes a part d’observar els...

Arbres – Els Tres Pins de Moja d’Olerdola

Els Tres Pins de Moja esta al Sud del nucli de Moja, al costat del camp de futbol. S’hi arriba des de l’interior de Moja o des del camí de Moja a Daltmar, municipi...

Montserrat, cims sense corda: Ecos (IV)

Dintre de la serie de sortides inspirades en el llibre Montserrat, cims sense corda, avui he fet un llarg recorregut per Montserrat, la quarta etapa de la regió...

Montserrat, cims sense corda: Ecos (III)

Com saben els seguidors del Blog de Muntanya, fa uns mesos es va publicar un llibre amb el títol Montserrat, cims sense corda. Aquesta publicació ressenya...

100 cims de l'Alt Urgell

Molta gent que puja a Andorra segur que no sap que Noguera enllà i abans d'arribar al "país dels Prineus", s'estén una gran comarca que ofereix grans possibilitats per...

Monstserrat, cims sense corda: Ecos (II)

El seguidors del blog saben que des que es va publicar el llibre Montserrat, cims sense corda, tinc la intenció de fer totes les ascensions proposades en...

Montserrat, cims sense corda: Ecos (I)

El seguidors del blog saben que des que es va publicar el llibre Montserrat, cims sense corda, tinc la intenció de fer totes les ascensions proposades en...

100 cims de la Catalunya central

Aprofitant el pont de Tots Sants, anem cap al Moianès i Osona a veure si la tardor tropical ens deixa veure els colors propis de l'època en aquesta comarques. No serà fàcil,...

Mola de Genessies – 100 cims (710 m)

Dijous 13 d’octubre de 2022MatinalHora de sortida: Set del matí.  Ubicació: Comarques dels Baix Camp i de la Ribera d’Ebre.  Temps aproximat: 3 h 30 min (5,5...

Llibres recomanats: Tres llibres de Pous i Fonts d’Eivissa

En Josep Joan i Marí és un mestre d’escola d’Eivissa jubilat, poeta i enamorat de les fonts de la seva illa. És conegut pel sobrenom de «Pep Xomeu». En Pep ha compost...

Cerler: ruta de les tres cascades

La ruta de les tres Cascades de Cerler es tracta d'un itinerari turístic i molt concorregut, segurament perquè es una excursió prou interessant i no gaire exigent que ens...

Pic dels Tres Senyors (2.198 m.)

var Latitud_sortida = 42.806363; var Longitud_sortida = 1.411435; var Mapa_defecte = 'IGN'; var Domini = new String(window.location.protocol +...

Circular a Alcossebre, travessant tres Colls.

Itinerari marcat amb el rellotge Suunto Traverse.Altimetria del dia d'avui.Avui al mateix temps que la Irene està una estona a la platja, vaig a recórrer aquesta zona. Faig...

Puig de les Tres Esteles (2.093 m)

Dissabte 4 de juny de 2022Hora de sortida: Sis del matí.  Ubicació: Comarca del Conflent.  Temps aproximat: 4 h (7,9 km)  Desnivell: 375 m  Dificultat (1):...

Arbres – El Roure de tres branques de Vacarisses

El Roure de tres branques  esta al sector sud de la urbanització de Torreblanca, pel Passeig de l’Estació de Torreblanca. Roure de grans dimensions, situat al darrera...

Montserrat, cims sense corda: Agulles

Els seguidors del blog recordaran que fa uns dies vaig publicar un post sobre un llibre aparegut recentment amb el suggerent títol de Montserrat, cims sense...

Els cims dels Rasos de Peguera

Portem ja un parell de setmanes de mal temps però avui, tot i que el dia era gris, la previsió de le méteo no anunciava pluja ni neu. Hem aprofitat aquesta...

Montserrat, cims sense corda - Sant Pau Vell

Fa pocs dies vaig comprar un llibre publicat recentment amb un títol curiós: Montserrat, cims sense corda. Aquesta publicació proposa l'ascensió d'una gran...

Els Tres Ateus a la Paret de l'Extrem.

Dia gris i lleig avui a la Paret de l'Extrem del Montroig (sort que al galliner sempre hi ha escalfor). Em repetit una de les últimes vies del lloc: Els Tres Ateus. I potser...

Arbres – El Pi pinyer de tres troncs de Sant Hilari d’Abrera

El Pi pinyer de tres troncs de Sant Hilari està en un angle dels antics camps de la masia i ermita de Sant Hilari, a prop del carrer de Premià, en una franja boscosa en...

"Els tres ateus". Paret de l'extrem. Montroig.

Via nova que ens ha agradat força i ens ha fet treballar i escalar de valent.Solca el marcat diedre sota la via de la Lara i la Serp de dues cares per anar fent diagonal...

100 cims del Vallès

Mentre Lleida segueix immersa en l'hivern provocat per la boira, la resta del país gaudeix d'una primavera avançada que permet, literalment, sortir a la muntanya en pantalons...