* Camí del Xas (40m, V) ***Camí de l’Alsina (90m, V/V+), Mirador dels Ermitans, Montserrat

Dijous, 21 de juny de 2018La prioritat d’aquesta tarda és una via curta, ràpida i a l’ombra, aquest darrer factor innegociable i decisiu en l’elecció. Toca revisar la carpeta de vies pendents per veure quina s’ajusta a aquests requisits i el Mirador dels Ermitans pren la davantera quedant dels primers del rànquing. Fa molt que no hi escalo, gairebé des del principi de calçar-me els gats.Per pura casualitat vaig descobrir la gentilesa de les plaques superiors del Camí de l’Alsina i de tant en tant hi peregrinava devotament per contrastar els meus avenços en la vertical. Cada cop que hi anava em mirava amb suspicàcia les línies veïnes, resistint la temptació d’indagar on anaven els bolts que enfilaven pel dret sense masses miraments. Ara amb la informació que corre per la xarxa resulta fàcil trobar ressenyes que trenquen la seva aura de tossuda dificultat.Al final ens decantem pel Camí del Xas, em fa gràcia la coincidència de nom. Tot hi haver-ne escalat ja la primera tirada comencem on toca, pel principi, al peu del torrent. La memòria no enganya, cal enfilar una canal que es tanca en un diedre polit per l’aigua amb roca tan ingrata com el seu aspecte dóna a entendre. Un immens arbre colgat a meitat del llarg testimonia les abundants pluges d’aquesta primavera i dóna un bon ensurt als turistes que pul·lulen per les escales quan el faig anar avall sense miraments.Em sento com una brigada de manteniment fent tasques de jardineria i el segon llarg no sembla pas millor. La ressenya indica clarament per on enfila, però no hi veiem cap assegurança i això que la via ha d’estar generosament equipada. Per sort hi ha fissura, arbres i un oportú forat per on trampejar un breu desplom de roca trencada. A aquestes alçades les dues semblem un parell d’escura-xemeneies, confiem en que les plaques superiors estiguin a l’alçada de la seva homònima.Però per més que mirem i revisem el peu de paret pam a pam no veiem ni un bolt per on hauria d’anar la via, així que la donem per perduda i sense cap recança la liquidem del llistat de rutes escalables. Tenim ganes d’enfilar-nos per algun pany de roca decent, però amb tanta tasca de busca i manteniment se’ns ha fet tard, així que descartem la temptació de les línies més tibades i tornem a terreny conegut, almenys per mi.Li cedeixo a la companya el gust d’iniciar la travessa per les boniques plaques del Camí de l’Alsina i aviat la secundo, impacient per contrastar sensacions i records. Exercici que a vegades pot resultar ingrat, però no aquest cop, els cantells estan tan ben posats que només cal equilibrar-se amb delicadesa perquè saps que la següent presa estarà al lloc exacte.Escalada elegant, de passes menudes i moviments gràcils que esdevé lògica i deliciosament ingràvida. Placa, placa i més placa, amb tots els matisos del gris que la llum de tarda s’entreté a barrejar en únic reflex cendrós. Hi ha dies en que l’escalada és un plaer simple i avui no necessitem més que la senzilla elegància d’aquest plaques per sentir-nos plenes!Guia de caminant: Del Camí del Xas poca cosa a dir, dues primeres tirades que podeu obviar sense cap mena de recança, tot i que si en teniu ganes porteu roba vella i algun friend per enfilar-vos cap on manin les fissures perquè poca cosa trobareu (pont de roca i bolt a la primera tirada, la segona neta i reunió en un arbre). Indagant a posteriori m’he assabentat que ja fa anys que van desequipar la via.Pel que fa al Camí de l’Alsina vam escalar les tres darreres tirades, boniques, lògiques, amb un grau sempre còmode i equipades per no necessitar res més que cintes (10-12). És una via que no té res en especial, però en conjunt resulta plenament satisfactòria. No fa gens de mandra repetir-la, love climbing de manual!

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

Cremar torrons: esportiva al mirador del montsec

Amb la colla decidim anar a cremar els torrons després dels dinars opípars i copiosos del Nadal. Error vam decidir que dinaríem allí mateix al peu de les vies... coca de...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...