Camí Vell de Puigpunyent a Estellencs i el Grau de Superna

El camí Vell d’Estellencs fou la via de comunicació històrica entre Puigpunyent i Estellencs. Aquest darrer poble va ser sufragani de Puigpunyent fins al 1836. El camí, que al principi era de ferradura, té les arrels en l’època medieval (Ara Balears).Iniciem l’excursió a Puigpunyent, al barri Son Bru de Dalt, molt a prop del quilòmetre 1 de la carretera d’Esporles (Ma-1101).(WP-01) Puigpunyent - 0,0 km - 0 minuts - 244 m d'altitud.A les 7:53 h traspassem la barrera d'entrada a les cases de Son Fortesa i seguim el camí flanquejat per enormes plàtans, el puig de na Fàtima (472 m) a la dreta i pels peus de la possessió. Després d'una corba tancada, deixem la pista asfaltada per la dreta. Un rètol indica "Es Grau".Tot d'una, travessem una barrera feta amb un antic somier i avancem per un camí que ascendeix dibuixant algunes voltes. Continuem per l'ampla camí i, immediatament deixem a l'esquerra el safareig de Son Fortesa que un temps emmagatzemava l'aigua de la font de s'Albelló i un poc més amunt, també a l'esquerra i apartada uns metres del camí, apareix  la creu de l'Ermità, en record de la mort de Josep de Sant Antoni (Antoni Antich Barceló), l'any 1740, el qual vivia a l'ermita de Sant Onofre.  Seguim endavant amb la síquia a la nostra esquerra, i en arribar a la primera corba, abandonem momentàniament la pista i agafem en pujada el camí vell, que ens mena a una esplanada on es localitza sa Teulera Vella.(WP-02) Sa Teulera Vella - 2 km - 40 minuts - 397 m d'altitud.Un taller artesà de teules abandonada a la dècada dels anys 40 del segle XX. Encara està sencera la volta del forn, feta de toves refractàries. En front hi ha la síquia de la font de s'Albelló. Continuem pel camí en ascens i després d'uns minuts, assolim la font de s'Albelló, molt tapada per la vegetació. Després d'un revolt cap a l'esquerra, ens desviem del camí per arribar a les ruïnoses cases de sa Muntanya, petita possessió depenent de Son Fortesa.(WP-03) Sa Muntanya - 2,8 km - 1 hora i 5 minuts - 442 m d'altitud.Retornem al camí principal i continuem en sentit nord/nord-oest a través de marjades d'oliveres i camps de conreu. Traspassem un primer portell i, després d'uns forta pujada, assolim un segon portell, que ens endinsa a l'atapeït alzinar.Ara l'ample sender gira cap a la dreta, tot seguint una paret seca que separa els conreus del bosc, fins assolir una cruïlla de camins.(WP-04) Cruïlla - 4,2 km - 1 hora i 40 minuts - 598 m d'altitud.Cap a l'esquerra es dirigeix a Estellencs i a la dreta continua el nostre camí en direcció al Grau. Aquí fem un descans per berenar i recuperar forces [20'].Reprenem la marxa i, després d'un revolt, trobem una enorme olla de calç dins l'alzinar. Camí endavant, ben prest trobem a mà dreta un trencall que du a l'ermita de S. Onofre, per on prenem per dins el bosc. Traspassem una paret seca i baixem cap a la dreta pel costat d'un safareig buit, fins arribar a les ruïnes de l'ermita de S. Onofre.(WP-05) Ermita S. Onofre - 4,5 km - 2 hores i 30 minuts - 574 m d'altitud.Retornem fins al camí principal i el seguim fins assolir el coll de na Jordana tancat per un portell.(WP-06) Coll de na Jordana (Portell) - 5,2 km - 2 hores i 50 minuts - 635 m d'altitud.El camí, amb trams empedrats, inicia una precipitada baixada i a la part final discorre entre dues parets seques, fins arribar a la pista forestal d'accés a la possessió de sa Campaneta, les cases de la qual apareixen al fons. Voltem a la dreta i continuem el desens per la pista. Al cap d'una tirada llarga (gairebé dos quilòmetres), arribem al coll des Grau, (Km 4,3 de la carreta que uneix Puigpunyent amb Esporles).(WP-07) Coll des Grau - 7,8 km - 3 hores i 45 minuts - 463 m d'altitud.Aquí, voltem a la dreta i tot d'una prenem l'antic camí de ferradura, del qual en queden quatre trams. El darrer quilòmetre de l'itinerari caminem per la carretera, fins arribar al punt de partida.(WP-01) Puigpunyent - 10 km - 4 hores i 23 minuts - 244 m d'altitud.A les 12:16 h donem per finalitza...

Menorca: camí de cavalls (sud de l'illa)

L'any passat vaig poder recórrer el Camí de cavalls, per la costa nord. Tenia clar que tornaria i faria la continuació que aquí us presento. Aquest cop hem vingut a fer una...

De Lloret a Blanes pel camí de ronda

Atractiva excursió seguint el camí de ronda del GR-92 que va de Lloret a Blanes. Es tracta d'un itinerari d'uns 11 km que es poden fer en 3.30 h i en el qual gaudim d'un...

Traure un camí de la uci: de castarne al faro

Castell de CastarnerEls companys de Castarné ens comenten que volen recuperar un antic camí i ens demanen la nostra col·laboració. En el meu diccionari personal ajudar -...

Via "el camí de Samper"

Ressenya dels VisasAvui m'he deixat enredar pel Jordi i hem anat a fer aquesta via que no m'ha agradat gens. Si voleu informació, la trobareu en l'enllaç de la ressenya...

Puig d'en Farineta i camí de sa Pineta

Powered by Wikiloc El Puig d’en Farineta, també denominat puig d’en Basset, assoleix una alçada de 324 m. i és ocupat pel mirador - refugi del Foment del Turisme de...

Salt de l'olla - camí ral

En aquesta ocasió hem vingut a la Vall d'en Bas amb una finalitat exclusivament fotogràfica, es a dir, res de llargues caminades ni de feixucs desnivells a superar. Després...

El camí del llorer

El camí del Llorer, anomenat equivocadament com a canal, és un traçat mig equipat que transcorre per l'interior de la canal de l'Artiga Baixa.El camí del Llorer és un...

Serrat del poll: via camí ral, sortint caminant

Entre els mesos de gener i juny està restringida l'escalada per nidificació d'ocells.Inici segon llargLa paret del Serrat del Poll deu estar de moda des de que es van...

Estellencs - Bosc Gran de Planícia

Fem una caminada agradable i sense complicacions pel terme d'Estellencs amb el límit de Banyalbufar. Sortim dels rentadors d'Estellencs pel camí Reial d'Estellencs a...

Vallfornés ... camí roca penjallops

... Vallfornés és d´aquells indrets que li tens carinyo dons és casa nostra. Ja de petits pujava en bicicleta a fer el banyet a Roc fíté i segueixo pujant a fer el banyet...

Tuixent tours: el camí del fiter

El Fiter és un coster que domina l’extrem est del poble de Tuixent. Actualment està repoblat de pins roigs però només fa uns 70 anys aquest indret era totalment conreat,...

Avui coneixerem : La Font  del Barri Vell de Santa Maria d’Oló

La Font d’avui esta adossada en la paret d’un edifici del Barri vell (o de dalt) a prop de l’església vella de Santa Maria d’Oló. Construïda d’obra amb similitud a...

Via picola grau a la coma de l'orri

DIUMENGE, 25 DE JULIOL DE 2023 Per aquest diumenge tornem a quedar amb la colla de Vilafranca amb una única proposta..... fugir de la calor !!!. De les propostes que van...

Cardedeu ... bon día, de cami a la feina !!!!

El HASHTAG #CAMIALAFEINA és un recull d´imatge i videos en el entorn de CArdedeu qualsevol día entre setmana de casa a la feina realitzat amb una BMW F650 GS ... camins,...

Poble vell de corbera d'ebre.

Descripció de la ruta; curta passejada d'uns 3 quilòmetres i molt poc desnivell, que ens portarà des del centre de Corbera d'Ebre, fins a la part alta del turó de la...

Resclosa i Canal de la colònia de Viladomiu Vell de Gironella

La Resclosa i l’inici del Canal es situen uns 500 metres al nord de Viladomiu Vell, per accedir a la zona de la resclosa cal creuar el canal per la passera i seguir per el...

Font de l’inici del camí vell a Collbató en El Bruc

Aquesta Font es situada al costat del carrer de l’Església on hi ha un aparcament, que des d’allí s’inicia el camí vell del Bruc a Collbató. Es d’obra molt senzilla,...